Стресът при отглеждане на близнаци

stres-bliznaci

Катерина с двете си прекрасни дъщери.

Няма защо да го крием – родителите на близнаци сме подложени и на (поне) двойна доза стрес! И той може да има най-различни форми – физически, емоционален, стрес в комуникацията, финансов стрес…
За всичките му измерения, последици и начини да се справим с него, ни разказва чрез една своя курсова работа Катерина Чонова, щастлива майка на 7-годишните близначки Сави и Ники и отскоро дипломиран психолог! За Катерина това е второ висше образование и може би страстта ѝ към детската психология се поражда именно от онова невероятно „пътешествие“ в дебрите на близнашкото родителство, което повечето от нас познават и от личен опит. В момента тя завършва базов курс по психотерапия към Дружеството по позитивна психотерапия в България и продължава след месец майсторско ниво. Иначе от 20 години другата ѝ голяма страст е радиото –  работи като програмен и музикален координатор на радио The Voice.
Надявам се скоро да намери реализация и в новата си професия и защо не, точно като специалист в областта на близнаците! Чудесна е възможността да прочетем за първи път и на български една професионална разработка то темата.

Може да се свържете с Катерина на:

имейл: kchonova@nullabv.bg

 тел. 0887 – 806149

 

К У Р С О В А    Р А Б О Т А
Тема: Стресът при отглеждане на близнаци

Изготвил: Катерина Чонова

Магистърска програма:
Училищна психология

I. Увод

При многобройните ни срещи с родители на близнаци често се случва да се чуят фрази като “Понякога просто не издържам и започвам да крещя” или “Викнах на детето по-силно, отколкото исках” или “За първи път в живота си съвсем реално се замислих да скоча през терасата”. Всички тези признания са придружени с множество самообвинения “Аз съм ужасна майка” или “Дали съседите няма да извикат агенцията за закрила на детето?”. Коментари като тези, дори и с известна доза чувство за хумор, са сигнали за наличие на високи нива на стрес при родителите на близнаци. Най-често майките са тези, които страдат от общи прояви на стреса. Тежките грижи и двойните изисквания правят родителите особено податливи на стрес. Но специалистите твърдят, че има мерки, които могат да помогнат за намаляване на емоционалните и физически щети от двойната грижа .
Физическо, ментално и емоционално напрежение или деформация, при която тялото ни информира, че сме претоварили нашите механизми за справяне. Майките, които цитирах по-горе, са се чувствали претоварени и с нарушен психичен и физически баланс. Те имат достатъчно енергия и подхранваща любов, за да се отдадат на едно дете, но разделянето им между две, три, четири или повече е нещо, с което те не могат да се справят. На този стрес те реагират с раздразнителност и нервност, или искат да избягат от източника на стрес, техните бебета.
Силният сблъсък на емоции идва от безусловната обич и често срещаната враждебност, които едновременно изпитват към децата си. Това допринася за нарастването на стреса. Например майката, която крещи на детето си малко по-силно от гняв и фрустрация, после дълго време изпитва силно чувство на вина. Майката, която има суицидни мисли, може наистина да копнее да избяга от непреодолими изисквания на грижата за бебетата, да се чувства обидена, че усилията й са недооценени. Освен физически изтощени, тези жени могат да бъдат емоционално изцедени от чувства на гняв, разочарование, тъга, вина, депресия или самосъжаление.
Въпреки че бащите не изразяват емоциите си толкова лесно, колкото майките, те също могат да страдат от стрес. Повечето бащи на близнаци се чувстват пренебрегнати, изпитват ревност от вниманието към бебетата и са потиснати от напрежението от допълнителните финансови нужди. Те обаче са в в състояние да избегнат тези напрежения по начин,  който не е възможен за майките. Бащите могат да прекарват допълнителни часове на работното си място. Това създава предпоставки за още повече стрес при жените им, които повече от всякога се нуждаят от тяхното сътрудничество и помощ у дома. По този повод една майка на близнаци веднъж сподели “Никога преди не съм разбирала смисъла на това мъжът и жената да бъдат добър екип”. Сработването и добрата организация между родителите на близнаци е един от факторите за редуциране на стреса.
Ако това липсва, при двамата родители често се забелязва понижение на енергията, хронична умора, ниско самочувствие, липса на време за себе си, което неминуемо допринася за усилване на стреса в семейството на близнаци.

II. Физически стрес

През първите седмици и месеци основна причина за физическия стрес сред родителите на близнаци може да е липсата на сън и нередовното хранене. Например, родители на близнаци “дежуряха” нощем през първите 3 месеца, когато децата се будеха често – бащата поемаше смяната за хранене и повиване между 12 вечерта и 4 сутринта, докато майката поспиваше и после тя поемаше след 4 сутринта, за да може бащата да поспи преди работния ден. Въпреки че няма магическо средство за справяне с физическия стрес от грижите за близнаци, особено новородените, първа необходимост за родителите е да намерят помощ. Те не трябва да се страхуват да потърсят помощта на роднини и приятели, както и на детегледачки. Улеснение за всички страни е ако има конретни задачи като например хранене, гладене на дрешки, разхождане, пазаруване, почистване на кухня, приготвяне на храна, къпане, отмяна за един-два часа дрямка.
Полезно за родителите е да се стремят да се хранят често и по малко, като в менюто им да се съдържат сурови зеленчуци и плодове, пълнозърнести сандвичи, яйца или супа. Не бива да попадат в капана на приемане на кафе, енергийни напитки или храни с високо съдържание на захар и мазнини. Достатъчният витаминен прием, особено на витамини B-комплекс, е свързан с намаляване на стреса.
Физическите упражнения не са удачни, когато има пълно физическо изтощение, но редовното движение от разходки, стреч йога, плуване, каране на колело, всъщност могат да подействат добре в посока намаляване на стреса. Медитацията също намалява стреса и повишава нивата на енергия.

III. Емоционални проблеми

Физическо изтощение често се превръща в емоционален стрес. Когато родителите се чувстват изчерпани, но исканията на децата не спират, депресия, раздразнителност и чувство за неадекватност са често срещан емоционален отговор. Ще чуете майка на близнаци да казва: „Ще се почувствам чудесно, ако само можех да се махна за малко или ти да поспиш „. Тогава, когато са изпълнени физическите нужди, емоцията започва да се движи в положителна посока.
Жена, чиято представа за себе си е на “Супермайка”, също е кандидат за високи нива на стреса. “Супержената” от телевизионната реклама обикновено се справя с няколко кризи едновременно, но подобни очаквания в реалния живот, особено при отглеждане на близнаци, могат да подействат катастрофално. Ако идеята й да бъде добра майка означава винаги да бъде добре организирана и да има пълен контрол, отслабването му може да доведе до усещане на загуба на ценна част от идентичността на “Супермайка”. А това е равносилно на усещане за провал.
Регулиране на подобни нереалистични очаквания да се поберат в ежедневието може да помогне за облекчаване на такива емоционални напрежения. Това може да се случи с помощта на психолог или на подкрепяща среда, пред която майката да признае собствените си възможности и граници и да намали очакванията си най-вече спрямо себе си.
Родителите на близнаци имат силна нужда от време за себе си за  преоткриване ролите на майка, баща, съпруга, съпруга, професионалист, домакиня, както и намиране на време за любимо занимание поне веднъж седмично, е от съществено значение за намаляване на емоционален стрес от всякакъв вид.
Една майка на близнаци например сподели, че ходенето на масаж и на фризьор я презареждат с тройна доза енергия и по-лесно се справя с това да бъде майка. Друга каза, че прагът й на търпимост през първите 3 години е бил 4 часа преди да стане раздразнителна и да има нужда от “малка почивка”. Часовете на “търпение” постепенно се увеличиха с порастването на децата. Подобно “благодарно” усещане и оценяване на времето е, когато родителите излязат да хапнат навън и бъдат обслужени. Майка на близнаци сподели, че обедното хранене в работно време ѝ е ритуал, който не пропуска, защото това ѝ е единственото необезпокоявано хранене за деня. Подобни “глезотии” обикновено са неразбираеми за хората, които не са отглеждали близнаци и не са преживявали двойното обслужване преди, по време и след хранене, както и всички съпътстващи случки на масата, които превръщат обикновено хранене в приключение.
Много родители на близнаци са обект на възхищение заради способностите си за гъвкавост, хумор, издръжливост. Подкрепата на приятели и роднини, от обществото може да бъде емоционално спасително въже, както източник на физическо облекчение. Често просто разговор с други родители на близнаци осигурява емоционално освобождаване и шанс да се обменят полезни съвети. Дори ако проблемите се различават, действа успокояващо, когато знаете, че не сте сами.

IV. Стресът в комуникацията

Близнаците обитават изключително конкурентна среда. Всеки миг с мама е миг на борба за нейното внимание. Този малко известен факт е широко обсъждан в руската и американската психологическа литература, посветена на близнаците. Тамошните психолози популяризират проблема сред широката общественост, защото той се превръща в значим за развитието и доброто психическо израстване на многобройните двойки, тройки и .т.н. близнаци. Всъщност конкурентността може да бъде намалена или респективно усилена от хората в средата около близнаците. Най-често срещаните въпроси “Кой е роден първи” и “Кой от двамата слуша повече?” трябва да бъдат избягвани. Изследвания доказват, че те оставят трайни следи на малоценност у единия от близнаците като дават условно предимство на другия.
Огромна част от стреса при родителите на близнаци идва и от осъзнатата и компетентна комуникация, целяща намаляването на конкуренцията при децата. Това включва изключителна креативност в множество ситуации, изискващи прецизно разделение “по равно”, мисъл при всяка дума и действия в посока неощетяване на нито един от двамата (трима и повече) близнаци. Те не бива да бъдат сравнявани и подлагани на анализ. Нещо, което винаги изкушава роднините и приятелите на семейството, които се надпреварват да задават въпроси от рода на “Коя е по-усмихната” “Коя е по-сърдита”? Такива въпроси няма как да се избегнат, защото незапознати винаги ще има, но трудната роля на родителите е да обясняват на децата тяхната прекрасна индивидуалност и огромния интерес на хората към близнаците, който поражда и неуместни въпроси.
Ако при едно дете майката е безусловно и напълно отдадена, то при две и повече деца през първите няколко години трябва непрекъснато да казва, показва и доказва колко много обича и двете деца безкрайно и безусловно.
Част от комуникационния стрес е и честото справяне с конфликти. Предимство на близнаците след 3-та- 4-та годинка е, че те започват да си играят повече едно с друго, но съвместните игри пораждат множество конфликти, които често напрягат родителите и се налага ловко и умело отиграване на ситуацията. Родителят трябва да се стреми да остане неутрален и по възможност да се меси без да решава конфликта в полза на някоя от двете страни, като същевременно остане справедлив и строг. Особено когато става дума за проявено насилие.
Близнаците не трябва да остават с чувство за безнаказаност на единия и вечна вина на другия (заради лидерство на единия или особености на характера). Родителят трябва да запази спокойствие при възникнал конфликт и да се справи като приложи техники за разрешаване на конфликт – например чрез техниката за РЕШАВАНЕ ЧРЕЗ СЪДЕЙСТВИЕ – АЗ печеля – ТИ печелиш!!!* (най-добрият начин за решаване на конфликт като енергията се насочва към различни възможности).
* Полезен коментар и допълнение от Ди Клисарска за техниката за разрешаване на конфликт: „Бих добавила само още малко за подхода „печеля-печелиш“: Той е основно средство за превръщане на „вражеската атака“ в сътрудничество, но при малко по-големи деца /4-7г./ често им оставя чувството на „ти или аз“. Така съвсем съзнателно едното дете остава с нагласата, че е направило компромис и подсъзнателно остава в отбранителна позиция. Успешна „маневра“ за връщане към ползотворна комуникация с децата е „връщане към нуждите“ . Много е важно така да представите нуждите на двете страни като допълващи се, а не конфликтуващи /извинявам се за думата/.“

V. Финансовият стрес

Финансовият натиск е поредният фактор, който допълнително усложнява живота на родителите на две или повече бебета. При близнаците често се среща закупуване на качествени вече използвани оборудване и облекло, както и обмяна на артикули с други семейства. Грижата за децата също струва повече и е трудна за намиране. Това поставя майката пред дилема дали да продължи кариерата си или да се посвети още година-две на децата си, макар и с орязан бюджет. Майка на близнаци се върна на работа, давайки 80% от заплатата си за гледачка, само защото работното ѝ място беше застрашено. Тогава тя изпитваше огромна вина от това, че не е вкъщи, където имаха огромна нужда от нея. Има и жени, които предпочитат да отглеждат децата си и заплата вкъщи носи само бащата. В такива ситуации жените изпитват огромен конфликт. Бащите трябва да бъдат чувствителни към тези въпроси, когато двойното натоварване на майчинството прави жените им да се чувстват така, сякаш те губят много от два различни свята.
Един от жизненоважните фактори за намаляване на стреса остава признание, което получава човек за работата си, за дейността си, независимо от нейното естество. Едно “Благодаря, че опита!” в 3 през нощта, казано на баща, който е станал, за да успокои ревящи бебета, може да постигне много повече от критика за неуместна грижа.
Благодарността за усилията на другите и чувствителност към нуждите на другите помагат стресът да стане по-поносим. Както майка на близнаци каза с въздишка: “Няма как да се отпусна задълго”.
Няма формули, техники и насоки, които да действат незабавно и безотказно при всички семейства. Но опитите за намаляване на стреса и за балансирано ежедневие имат силата да превръщат стреса в сила, а травмите в триумф.

За да намалите стреса, направете това!

1. Насрочете си консултация с психолог, специалист по родителска компетеност
2. Потърсете помощ от приятели, роднини, детегледачка или други семейства с близнаци
3. Спете където и когато можете
4. Хранете се добре
5. Редовно правете упражнения (ходене, джогинг, плуване, йога, аеробика, танци или каквото ви хареса)
6. Намерете “свещено” време за себе си – ежедневно или ежеседмично
7. Задръжте очакванията реалистични и гъвкави
8. Довършете една задача, преди да започнете следващата
9. Вярвайте си!

За да намалите стреса, не правете това!

1. Да се изолирате вкъщи
2. Да станете зависими от наркотици и алкохол
3. Да обвинявате себе си или партньора за стреса
4. Да опитвате да сте “Супермама”, стремейки се да се справите с всичко сама
5. Да жертвате забавлението и насладата за сметка на перфектната ефективност
6. Да използвате “свещеното” време за домакинска работа или пазаруване
7. Да очаквате вашите нужди да бъдат магически и телепатично разбрани, без да поискате помощ

8. Да се предадете!

Прочети още: Предимства (и недостатъци) да имате близнаци

Публикувай коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s