Как бебето или детето да спи добре – храните за добър сън

sleeping_babiesКой не е имал лоша вечер след тежка вечеря? Кой не е ставал след дълго въртене в леглото, за да изпие чаша мляко? Точно както някои храни могат да попречат, други могат да допринесат за една пълноценна нощна почивка. Това се отнася както за децата, така и за възрастните. И така – какво да дадем за вечеря на нашето дете, за да спи по-добре?

Храните, които спомагат за добрия сън са богати на следните 3 вещества:

 

  • ТРИПТОФАН: Тази аминокиселина спада към групата на съществените аминокиселини, защото хората не могат да я синтезират в организма си, а трябва да я получат чрез специална диета и така да подобрят съня си. В особено изобилие тя присъства в майчината кърма и концентрацията й варира в зависимост от момента – през нощта се увеличава и количеството й се влияе и от диетата на кърмещата майка. При новородените триптофанът има и друга важна роля – за разграничаването на деня от нощта.

Ако храните бебето си само с кърма, то приема достатъчно триптофан, но ако все пак забележите, че не спи спокойно и пълноценно, можете да добавите към вашата диета допълнителна доза от аминокиселината. Тя се се съдържа в много храни,  например:
– Зърнени култури като ориз, соя, пшеница и ечемик.
– Зеленчуци –  боб, леща, нахут, маруля, домати.
– Ядки – бадеми, орехи, фъстъци, тиквени семки, фурми.
– Плодове – банан, ананас, грозде.

  • СЕРОТОНИН: Този невротрансмитер изобилства в зоните на мозъка, свързани с настроението и съня.Кайсии, праскови, череши, сливи и пресни домати  съдържат серотонин.
  • МЕЛАНИН: Хормонът меланин се синтезира от серотонина и наред с други функции синхронизира и цикъла на съня с цикъла светлина/тъмнина.Бели аспержи, ягоди, киви, ананас, ябълка, моркови, череши, ориз или овес са богати на меланин.

Ето и кои други храни допринасят за по-добър сън:

Въглехидратите, съдържащи се в зърнените култури, картофите, тестените и макаронени изделия… Те повишават ниватата на инсулин в организма – хормон, който спомага усвояването на триптофан. Да добавите малко зърнена каша към млякото за вечеря е добро решение, чрез което ще подобрите значително съня на вашето бебе.

А билките като босилек, липа, маточина или валериана успокояват и отпускат.

И храните, които трябва да избягваме преди лягане

Някои храни пречат на почивката през нощта. Запазете ги за обедното меню:

– Стимуланти като тези, които съдържат много витамин С. Запазете цитрусовите плодове, ананаса или ягодите за закуска или обяд.
– Храни, богати на белтъчини и мазнини, като например месо, черен дроб, пържени наденички.
– Храни и напитки, от които се образуват газове като безалкохолно, зеле, фасул или боб…
– Диуретици като карфиол, целина, ябълки, грозде, пъпеш.

Автор: д-р Кармен Барига Ибарс, професор по физиология от университета на Екстрамадура и ръководител на изследователската група по невро-имунология. Източник: http://www.guiadelnino.com/alimentacion/trucos-para-alimentar-al-nino/alimentos-que-ayudan-a-dormir

Превод от испански: Мартина Рекинова-Цветкова

Advertisements

2 responses to “Как бебето или детето да спи добре – храните за добър сън

  1. не четох съвсем внимателно, но май ябълките, гроздето и бобът трябва едновременно да бъдат предпочитани и избягвани. 🙂

    • Много точно наблюдение! Но всъщност ябълки, грозде и боб трябва да бъдат избягвани само в часовете преди лягане, а предпочитани през деня 😉

Публикувай коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s