Диета при бременност с близнаци – една виртуална дискусия

„Разхождайки“ се в интернет преди няколко дни съвсем неочаквано попаднах на  сайт за фитнес и диети, в който се препоръчва диета за бременни и в частност за бременност с близнаци. Понеже като майка на близнаци съм наясно колко е важно храненето и доброто наддаване при многоплодна бременност се зачетох с интерес в предложената „диета“. Няма да я цитирам, за да избегна обвинения, че я публикувам без разрешение. Който иска ще я открие и сам на сайта. Искам само да посоча, че вместо да препоръчва едно добро хранене и наддаване при многоплодна бременност, въпросната „диета“ съветва бъдещите майки да се ограничават в качването на килограми! Като особено добро постижение се изтъква факта, че бъдеща майка на близнаци, която и е приятелка на авторката, е качила само 2 (!!!) килограма в петия месец на бременността и едва 10 кг. в повече през 8-я месец, както се хвали самата тя.  Хвали я и авторката, „послушната“ мама една седмица след раждането вече е възвърнала теглото си.
Ще кажете, че това е чудесно!? Щеше да е чудесно ако бебенцата на въпросната приятелка не се бяха родили с тегло 1,6 и 1,9 кг, две седмици след споделеното за качените само 10 килограма в осми месец. За да придобиете по-ясна представа в тази таблица може да видите приблизително тегло на бебетата при бременост с близнаци по седмици. На месец преди термина отгонаря на 36-а седмица в лявата колонка и посоченото тегло за бебетата е 2,420 кг.
Обикновено избягвам да влизам във виртуални спорове, но този път не се сдържах и оставих коментар под предложената диета, още повече че явно имаше доста последователи, коментарите под нея бяха над 100, все на мами, които се чудят как да качат възможно най-малко килограми докато са бременни.

И така написах следното:

Понеже в продължение на няколко дни коментарът ми си остана със статус „за одобрение“ реших да споделя сайта за всеки случай и в темичката за бременни с близнаци на форума „БГ-мама“, да не би случайно и някой друг да хареса въпросната диета… След мен решава да пише и още една близнашка мама, която изразява възмущението си дори още по-красноречиво. Случайно или не коментарите ни биват публикувани и дори получаваме отговор:

Оказва се, че приятелката е качила „в нормата“ (коя норма???) и дори имала „забягвания“ от диетата… Припомням и аз дословно вече цитираните препоръки за наддаване при многоплодна бременност:

В отговор бивам обвинена, че цитирам интерпретацията на Ройтерс все едно Ройтерс не е една от най-уважаваните информационни агенции, която се позовава на американско изследване от авторитетното списание „Obstetrics & Gynecology“, а обикновено булевардно издание…
Предлагат ми да прочета друго изследване от същото списание – от 1996-а година, но изтъкващо и то как е важно майката да качва килограми при бременност с близнаци. Посочва се и още едно проучване за повишения риск от гестационен диабет при прекомерно наддаване в първите месеци на бременността. Малка подробност: изследването е насочено към жените с едноплодна, а не с многоплодна бременност…
Това обаче не пречи авторката на диетата да заяви: „Ако вярвате, че 25 кг. са ок, за да имате здраво бебе, ами качете ги ;)
Аз лично не бих постъпила така, даже и с близнаци.“

Междувременно притеснена бъдеща мама пита колко килограма „може“ да качи до 8-а г.с. Явно я вълнуват повече килограмите, отколкото нашия спор…

Мен пък ме вълнуват изследванията и „онези“ 25 килограма, дето ако искам мога да ги кача… За майките на близнаци 25 килограма са 1 килограм над препоръките и всяка от тях би предпочела да има здрави и доносени бебета вместо идеална фигура дни след раждането. Въпрос на приоритети:

Ако не друго поне получавам признание, че се радват за мен. Радвам се и аз, че моята диета през бременността беше по-скоро за качване на килограми и родих две големи доносени бебета. Радвам се и за Рени, която получава съвет да пита лекаря си колко килограма трябва да качи през бременността. Така и би трябвало да бъде.
В дискусията се включва и друга мама на близнаци, която също изтъква, че не е разумно бъдещата майка да се органичава по време на бременност. В крайна сметка се оказва, че и самата авторка смята, че бременността не била „време за отслабване“. Диетата имала за цел да посочи „храните, които консумират бременните“… Дано поне е станало ясно, че тези храни при бременност с близнаци трябва да са малко повече, както и качените килограми. 🙂

Мислех, че съм приключила с размяната на коментари, когато най-неочаквано отговори и майката на близнаци, спазвала „диетата“, за която ставаше дума в началото:

Не й отговорих, защото за мен дискусията не беше никак „безумна“, а и просто вече се беше изчерпала. Посочих мнението на специалистите и какво е според тях едно „РАЗУМНО ХРАНЕНЕ“ при многоплодна бременност.  Уважавам безкрайно всяка майка на близнаци, защото знам какво значи да износиш, родиш, кърмиш и отгледаш две бебета едновременно. И с този блог искам да съм полезна точно на майките на близнаци, били те бъдещи или настоящи. Както и с този пост.

Може би ще се запитате защо публикувам тази виртуална дискусия? Като пример за това, че не всичко, което се намира в интернет е непременно вярно, полезно и достоверно. По време на следването ми имахме среща с журналист от Би Би Си, който ни обясняваше как при тях всяка новина трябва да бъде потвърдена от най-малко 3 източника, за да я приемат за вярна и да я огласят. И то не какви да е източници. Лично моят подход към интернет е горе-долу същият 🙂

10 responses to “Диета при бременност с близнаци – една виртуална дискусия

  1. Прочетох препоръчаната от Руми диета. Ако аз бях спазвала подобен режим по време на бременността ми с близнаци, щях да се спомина от глад. Чаша мляко с 2 лъж мюсли за закуска, 2 филийки хляб за целия ден и др… Прилошава ми само като си го представя 🙂 За сравнение, ще издам малко тайни от собствената ми „диета“ през бременността – на закуска изяждах по 6 филии хляб, храненията бяха поне по 4-5 на ден.

    За протокола: преди да забременея бях 52кг (170см), качих 20кг през бременността. Като ме изписваха от родилното не съм се теглила, но видимо бях около 45кг. Близнаците ми се родиха съответно 3кг/3кг 50гр в 9ия месец. В момента, 2г по-късно, съм 52кг. Айде, 54 😉

  2. Какви големи бебета си родила, браво! Винаги изтъквам на бъдещите майки на близнаци колко е важно да се хранят добре и пълноценно по време на бременността, точно затова реших да оставя и коментар, диетата наистина е крайно неподходяща при многоплодна бременност. Иначе и моята също се състоеше преди всичко от усилено хранене. 🙂

  3. Не знам, на мен ми се вижда плашеща самата идея за самоограни4ване по време на бременността, дори и едноплодна. При мен поне това не се полу4и. Преди да забременея се хранех по на4ин, който с4итах за много здравословен. Когато забременях, се опитвах да си наложа да продължа да го спазвам, но някакси от само себе си не се полу4аваше. Напр преди бременността не ядях никакъв хляб – през бременността ако не ядях хляб всяко ядене ми прилошаваше. Навикът да ям хляб си ми остана и до сега. Не знам кое е по-доброто за организма по принцип, но вярвам, 4е в него момент моят организъм си ми даде знак (не един, всъщност). Така 4е, защо да спазваме изкуствено някакви норми, измислени от някой диетолог, вместо да слушаме собствения си организъм? (Отговорът е: защото така сме били у4eни от деца, но това е една друга тема:-)).

    • Смея да твърдя, че и моят организъм ми даде знак – такъв вълчи апетит не съм имала никога! Колегите на работата почнаха веднага да се съмняват за бременност, или ми се ядеше или ми се спеше 🙂 Майтапът настрана, изхранването на два плода изисква огромни ресурси от организма на майката. Проблемът е, че при бременност с близнаци понякога е засилено и гаденето и неразположенията, особено в първия триместър. Много майки просто не са информирани, че точно доброто хранене е от изключителна важност, разработени са и специални диети, за да може да се осигури едно добро наддаване, което осигурява добър растеж за бебетата и дори намалява риска от преждевременно раждане. Обичам да казвам, че бременните с близнаци трябва да се радват, когато наддават, а не да се притесняват от това колко килограми са качили. 🙂 (разбира се, в нормите на разумното).

  4. Днес случайно попаднах на диетата на Руми, защото търсех информация за наддаване при близнаци. Според мен всеки средно грамотен човек като прочете диетата и най-малкото ще се замисли. Ако се сметнат калориите на ден при тази диета, това не само че не е диета за бременност с близнаци, според мен дори и за едноплодна бременност не е диета. Това е диета за отслабване както и да го погледнем. Обяд състоящ се от 150 гр. месо и салата?! Следобедна закуска от 1 плод?! Та аз дори когато бях на диета за отслабване и отслабвах усилено, бях на по-калоричен режим. 🙂
    Както и да е, де. Всеки си има глава на раменете и приоритети. Надявам се просто повече момичета да четат и да мислят.
    П.С. Много интересен и полезен блог. Възхищавам се на хора, които имат желанието и отделят времето за такива каузи.

    • Радвам се, че ти е била полезна „дискусията“ и че осъзнаваш колко е важно доброто хранене по време на бременност, особено с близнаци.
      И благодаря за комплиментите, осмислят времето прекарано пред компютъра късно нощем 🙂

  5. Диета по време на бременност е лудост, освен по медицински причини! Но истината е, че няма пряка зависимост мебду повече килограми и износване на бебетата. Хубаво е да са по-големи като се родят, но единственото, което почага е не повечето храна, а повече почивка и лежане!!!

    • Не мога да се съглася напълно. 🙂 Има изследвания, които доказват точно връзката между доброто наддаване при многоплодна бременност и успешното й износване:
      https://zabliznacite.wordpress.com/2010/09/20/dobroto-naddavane-predpazva-ot-prejdevremenno-rajdane/

      По принцип точно доброто хранене е много важно при бременност с близнаци, даже има разработени от специалисти диети. Износването на повече от едно бебе е доста голямо изпитание за организма на майката и пълноценната и богата на белтъчини храна определено помага. Дори повече от лежането в случаите на безпроблемна бременност. 🙂

  6. Прочетох статията. Ще пробвам и до 2 месеца ще гласувам, а ако се окаже вярно – до 3 месеца ще гласувам за статистиката! 🙂

Публикувай коментар

