Злощастието да си момиче и да имаш брат-близнак

Още един повод да се включите в бойкота на Нестле!

Бях решила тази седмица да пусна един весел разказ с много щастлив край. Вместо това попаднах на една снимка и една история, която толкова ме разтърси, че реших да публикувам нея. Ще я публикувам най-накрая, нека тези, които решат да не се разстройват, да не я гледат.  Снимката е на две близначета – момче и момиче. Момчето кърмено от майка си, момичето не… Понеже е момиче! Понеже в Пакистан животът на едно бебе от женски пол не струва нищо пред този на неговият брат-близнак. И дори майките на близнаци са готови да хранят само сина си, докато дъщеричката им се превръща в жив скелет.
Всъщност снимката е от сайта на ФАО и е част от кампания срещу международния концерн Нестле, за да се ограничи изключително агресивната им реклама на адаптирано мляко в развиващите се и бедните страни. Защото там единственият и най-сигурен шанс за живот все още си остава майчината гръд.  Адаптираното мляко, което в „богатия“ свят  всеки може да си позволи и ни залива от неизброимите реклами като отличен заместител на майчиното мляко, в „онзи“ свят може да е разликата между живота и смъртта. Не защото не е добро и стотици добре платени учени и изследователи не са си свършили успешно работата.  Просто в бедните страни убива невъзможността да се осигури дори елементарна чиста вода за приготвянето на АМ и липсата на пари за закупуването му… Така рекламата и промоцията на адаптирано мляко се превръща в убийство.

Но не исках да пиша за Нестле и за ползите от кърменето.  Исках да пиша за злощастието да се родиш момиче в Пакистан и да имаш брат-близнак, който е по-важен от теб за семейството ти. Толкова важен, че баба ти съветва майка ти да кърми само брат ти, защото може да няма кърма за 2 бебета. И естествено момчето не може да бъде лишено, то ще продължи семейството, то ще бъде новата сила вкъщи, диктуват безмилостните местни нрави. Които за съжаление не са били съвсем чужди доскоро и в Европа. Сетих се за една история на близнаци от началото на миналия век в Сицилия, прочетена в един италиански сайт. Бебетата се родили след първата световна война в семейство с 12 други деца. Майката си дала сметка, че кърмата й не стига и за двете близначета и естествено предпочела да я „запази“ за момченцето. За момиченцето купили една козичка и като станело време за ядене Антонио засуквал от гърдата на майка си, а малката Тереза засуквала направо от вимето на козичката, която по-големите й братя държали да стои мирна. За всеобща изненада момиченцето усъвършенствало бързо техниката на сучене и скоро надминала брат си по растеж.  Навремето историята ми се стори трагикомична и дори се посмях…

За съжаление съдбата не е толкова милостива към малката пакистанка, на която дори не знаем името. Както е безмилостна и до ден днешен в много краища на света, където раждането на момиче е като проклятие за семейството.  В Индия, например, само благодарение на модерните ехографи, които  позволяват откриване на пола и последващ  навременен аборт,  намаляват убийствата на бебета от женски пол. Говори се за поне 1 милион убити момиченца годишно – хвърлени в кофа с вода до родилното легло веднага след като изплачат, отровени с листа от тютюн, задушени с пясък или жито, сипани в устичките им, докато търсят да засучат след раждането…

Разбира се, в „нашия“ свят за щастие не се случват подобни неща. И все пак като майка на 2 момичета винаги ми подмятат кога ще родя и едно момче… Все едно ставаш истински пълноценна жена само, когато си родила мъжка рожба. Далеч съм от всякакви крайни феминистки идеи, но се питам защо някои смятат момиченцата за „втора категория“ бебета дори и днес. Явно за драстични промени в мисленето не стига един век.

Защо пиша всичко това? Защото едно време в училище в часовете по философия ни учеха, че „количествените натрупвания водят до качествени изменения.“  И защото се надявам снимката на малката пакистанка в последния й ден на живот да докосне сърцата на колкото се може повече хора и смъртта й да не е била напразна!

Виж снимката:

Снимка: ACC/SCN, courtesy of Children’s Hospital, Islamabad, Pakistan

Подкрепете бойкота на Нестле и вижте кои са продуктите им: http://info.babymilkaction.org/nestlefree

Източник: http://www.fao.org/docrep/T3550Е/t3550e01.htm#formula%20versus%20mother%27s%20milk:%20the%20boycott%20battle%20continues

http://www.babymilkaction.org/index.html

38 responses to “Злощастието да си момиче и да имаш брат-близнак

  1. Потресена съм! Прочетох го тази сутрин, след което хиляди мисли нахлуха в главата ми. И се сетих, че и в моето семейство се потвърди правилото, че момчето е повече от момичето. Имам близнаци – момче и момиче. Аз исках да ги кръстим по първата буквичка на мен и съпруга ми. Той обаче държеше едното дете да е кръстено на родителите му (Свекър ми и свекърва ми са с едно и също име). Добре – съгласих се. Но държах момчето да е на моята буква, тъй като бях чела, че не е хубаво дъщеря да се кръщава на майка си, а син – на баща си. Тъй като се копирала кармата на родителя. И така решихме сина ни да е на моята буква, а дъщеря ни на свекър ми и свекърва ми. И какво мислите? Когато се родиха децата и съпругът ми е съобщил имената, е имало оговорки от страна на родителите му защо момчето да не е на тяхното име. Сякаш момичето не е достойно да носи името им!?!?
    Свекърите ми обичат еднакво и двете деца разбира се, но ме подразниха тези техни оговорки, който започнаха още докато бях бременна. И то за какво – защото се притесняват в 21век какво ще кажат съседите или защото момичето не може да носи тяхното име? А може би и двете.
    Аз пък от както станах майка съм убедена, че женската рожба е по- ценна. Защото жената носи живот!

    • Така е! Жената носи живот! Разбира се в България сме далеч от подобни нива, но все пак в много случаи е ясно предпочитанието към мъжката рожба, все пак тя продължава името, жената продължава името на някой друг…

      А в страни като Индия, Китай, Южна Корея, Тайван, Афганистан, Бангладеш се изчислява че „липсват“ 90 милиона жени само за 2005-а година! Това води със себе си повече принудителни бракове с все по-млади момичета, повече изнасилвания, повече отвличания на жени…
      Самата аз не знаех, че проблемът е придобил подобни размери.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Sex-selective_abortion
      http://www.iheu.org/female-foeticide-in-india

  2. Pingback: Момичетата – втора ръка рожби « teddy bears and rabbits / мечета и зайчета·

  3. Аз също останах потресена от този разказ.Аз също съм майка на близнаци-две момчета…но дори и да бяха момичета никога не бих си помислила,че немога да ги обичам..

  4. Аз също съм майка на близнаци-момче и момиче, бяха на смесено хранене, кърмих една година и цедих със помпа и делях кърмата по равно до капка. Разбирам че, в,тези страни хората са с други убеждения, но не мога да разбера как те се оказват по-силни от майчиния инстинкт.

    • За съжаление положението на жените в тези общества е такова, че нямат много възможности да защитават което и да е свое право, дори майчинския инстинкт😦

    • И аз!🙂 Това не пречи понякога и в България да се сблъсквам с коментари защо не си родя и едно момченце… Все едно си половин майка като нямаш и мъжка рожба!

  5. Потресаващо!!! Аз съм майка на близнаци – момиче и момче, и не мога да си помисля да ги разделя дори и на ум! Как можеш да прецениш кое от двете деца има по-малка нужда от теб. Все едно да те питат кое око ти трябва по-малко! А за снимката…. тя говори много повече и от хиляди думи. Момченцето е нежно прегърнато на гърдата на „майката“, а момиченцето дори не е докоснала!!!

    • Само тя си знае колко страда…😦 В линка, от който е взета снимката, майката посочва, че свекърва й я накарала да кърми само момчето, защото кърмата можело да не стигне за двете бебета.Тя се е съгласила да се ползва снимката, за да помогне и посочва, че не иска други хора да допуснат същата грешка.

  6. Много силна статия, но какво значи „далеч съм от всякакви феминистки идеи“? Никак не сте далеч от феминистките идеи, пък и да си феминист не е нещо срамно.

    • Естествено, че не е нищо срамно! Имам в предвид, че с написаното не се боря за феминистките идеи в съвременната им форма, а просто за правото на живот, когато си родена момиче. Защото явно има нужда и от това все още!

  7. Не мога да проумея защо толкова много жени бягат от думичката „феминизъм“ като дявол от тамян?! Ами феминизъм означава точно това – да спре обществото да гледа на дъщерите си като на втора категория човешки същества. А ситуацията с дъщерите е просто отражение на това каква е ситуацията с жените. Феминизмът се бори за подобряване на положението на жените в обществото. Движението за права на жените е част от движението за ЧОВЕШКИ ПРАВА. Докато не се подобри положението на жените – няма да се подобри и положението на дъщерите ни. И какво му е чудното тогава, че повечето предпочитат мъжка рожба?! Това е съвсем ясен показател за това какъв е статуса на жените в такива общества. Няма нищо срамно в това да искате еднакво добро бъдеще и за синовете, и за дъщерите си! Няма нищо срамно да искате по-добро бъдеще И ЗА СЕБЕ СИ! Няма нищо срамно, ако открито заявите, че ще се борите за това!
    АЗ СЪМ ФЕМИНИСТКА И ВЯРВАМ„ ЧЕ Е ВЪЗМОЖНО ЕДНО ПО-ДОБРО БЪДЕЩЕ И ЗА ДЪЩЕРИТЕ И ЗА СИНОВЕТЕ НИ!

    • Естествено, че не се срамувам да се нарека феминистка! Но според Уикипедия „След отвоюване на правото на собственост, на имуществени и парични притежания, правото на вот и други основни човешки права, политическите кампании на феминист(к)ите обикновено се фокусират днес около такива въпроси като правото на безопасен и легален аборт, достъп до средства за контрацепция, домашното насилие, еднаквото заплащане, борбата с дискриминацията по полов признак, сексуалния тормоз и други. Други области на феминизма са икономическо равенство, равното зачитане на възможностите в интелектуален план (напр. литературен феминизъм се фокусира върху изследванията на литературата, писана от жени), културно, сексуално равенство и др.“
      Точно в този случай с тази майка сме просто векове далеч от подобни идеи.😦 И няма смисъл от цялата история да се хващаме само за едно изречение…

  8. Аз също съм майка на близнаци и децата са всичко за мен. Дори немога да си представя що за морал и традиции могат да накарат една майка да направи подобно нещо. За разделението на половете и при мен се получи нещо подобно, но малко по различно. Когато бях бременна всички от страна на мъжа ми ме уговаряха колко хубаво щяло да бъде ако бебето бъде момиченце без мен никой да ме пита аз имам ли претенции за пол. Аз нямах – за мен беше важно детето да е живо и здраво. След като разбрахме, че са близнаци отново всички започнаха да казват „Хайде сега две момиченца или момиче и момче най-добре.“ Сякаш ако са две момчета ще е гадно. За мен отново нямаше никакво значение. Аз бях ужасно щастлива и исках само да се родят живи и здрави и по-близо до термина за да пораснат. Но ми беше болно, че така реагираха за пола. Не искаха да приемат, че може да се родят и две момчета. Сякаш щяха да бъдат разочаровани, все едно те са родители. А те на пук на всички ми се родиха две прекрасни момчета, които обожавам. И когато се родиха отново имаше коментари: „Можеше и едно момиченце да има ама карай.“ И то от баба им. Тя разочарована, че няма ОЩЕ ЕДНА внучка, аз съм разочарована, че това е бабата на децата ми.

    • Винаги има недоволни! Ако са две момичета ще намерят кусур, ако са две момчета – пак, щом са близнаци най-добре е да са разнополови, това е сякаш най-общоприетото мнение. Все едно можеш да ги поръчаш в магазина. Който може нека си ги „направи“ по-добре🙂 Всяка майка е горда и обича децата, които има, останалото е без значение!

      • Така е наистина. Сякаш не е по-важна трудността на двойната бременност, трудността на раждането, та макар и секцио, тревогите покрай родините деца с ниско тегло и цялата трудност относно гледането на две деца, тъй като ние с мъжа ми се справяме сами. Но всичките тези трудности изчезват, когато те погледнат тези очички и ти се усмихнат две душички. В очите и усмивките няма пол – там има само надежда и любов. А една колежка на мъжа ми като разбрала че децата ще бъдат с един пол казала: „Колко гадно.“ Това ще го оставя без коментар.

      • На мен при един от прегледите през бременността една друга бременна ми заяви почти отвратена, че на нея не й трябвали близнаци… Хора всякакви! Но наистина е двойно по-обидно като знаеш през какво си минал и как се гледат 2 деца наведнъж, някой да прави и негативни коментари.

  9. Тъжно наистина, но причината не е в жената от снимката, а в средата, която не само позволява, а дори поощрява подобно отношение към момичетата и жените въобще. Освен ако не е генетично или психично увредена не мога да си представя тази жена да няма майчин инстинкт към момичето. Проблема е, че този инстинкт е подтиснат от други фактори. На нея цял живот ако и втълпяват, че религията трябва да е на първо място в живота й и тази религия казва, че жените са втора катеогиря хора, напълно нормално е да постъпва така. Ако момиченцето беше оцеляло и възпитано в същите ценности най-вероятно поставена в същата ситуация като майка си щеше да направи същия избор.
    За да се не се случват такива неща е необходимо не само да сме добри родители като обичаме децата си, но и да ги възпитаваме да са обективни, състрадателни и най-вече да разсъждават самостоятелно вместо да следват разни съмнителни социални и религиозни норми.

    • Много са вярни нещата, които казваш. Само че в някои страни тези „съмнителни социални и религиозни норми“ са нормата😦 Бах посочила в един по-ранен коментар, че в Индия, Китай, Южна Корея, Тайван, Афганистан, Бангладеш се изчислява че “липсват” 90 милиона жени само за 2005-а година!

  10. Има хора, които желаят да променят тези норми, но за съжаление е нужно да се извърви дълъг път. Конкретно в Пакистан, има огромни региони, в които липсват всякакви образователни институции, камо ли такива, които да приемат жени. Живеят без медицински грижи, скоро бях прочела, че в някои райони смъртността на бебетата до 1 година е над 50%! На родилките не помня колко беше, но пак беше фрапираща статистиката. И това се случва без агресивните кампании на Нестле. Има една книга – Три чаши чай, писана е от Грег Мортенсън, алпинист, който, покрай експедиция до К2, открива своето призвание да строи училища в тези райони на Пакистан. Много ме впечатли и горещо препоръчвам.

    • Естествено, че много неща не зависят от Нестле! Но конкретно тази снимка се използва и от ФАО именно в кампанията за бойкот на Нестле. Явно има основателни причини! Защо Нестле, ако са толкова „добри“, вместо да инвестират в реклама на адаптирано мляко, не построят едно училище в подобни райони, например?!
      Благодаря за препоръчаната книга, ще я потърся!

      • Аз въобще не споря колко „добри“ са Нестле, напротив, даже си ги бойкотирам постоянно🙂 Но се съмнявам в ефекта на тази кампания. Все пак от тези пазари те печелят доста повече, отколкото губят от бойкота на шепа майки. В бизнеса няма морал за съжаление. Затова отворих въпроса към образованието. В тази книга има един много хубав цитат – „Ако образоваш момче, образоваш отделна личност. Ако образоваш момиче – образоваш цяла общност“.

      • Шепа по шепа…Този пост само в последните 2 дни са го прочели близо 900 души, откакто е публикуван, почти 2 000! Дори половината от тях поне веднъж да не си купят нещо на Нестле пак е нещо! А по цял свят? Негативната реклама достига до много повече хора, отколкото позитивната – доказано е!🙂

    • Единствения начин според мен да се променят тези статистики е точно чрез образование. Може да е дълъг пътят, но е доста по сигурен от варианта с революциите. И аз благодаря за книгата!

  11. За бойкота бях чула „нещичко“, без да се замисля много. Сега, като прочетох поста ти, реших да не купувам нищо на Нестле (не, че преди много купувах, но сега съвсем няма). В бедните и мракобесните страни положението наистина е ужасно, и се отразява първо на по-беззащитните – децата и майките им.

    Аз лично си представях бъдещото си дете като момиче и исках момиче, но, естествено, ако беше момче, веднага щях да се пренастроя и да го обичам не по-малко, знам го. Но моите вътрешни усещания и предпочитания са си мое човешко право. Обаче от странични хора да чуваш коментари за пола на детето ти… Старателно избягвам такива коментари, освен понякога с хумор, защото си представям колко са неприятни. Засега няма да съм свекърва, но ако някога случайно стана, първата ми работа ще бъде да изкарам курс по уважение на другите, изкореняване на чувството за непогрешимост и затваряне на човката…🙂

  12. Алелееее, както постнах горния коментар и се усетих, че си сръбвам НЕСкафе… Ужас! Действително е необходим списъкът с продуктите им.

  13. Чисто любопитство… защо си „далеч от всякакви феминистки идеи“? Не си съгласна с идеите на феминизма (икономическо, политическо и социално равноправие за половете) или просто смяташ, че ако изявиш феминистки позиции мигом ще ти порастнат мустаци, опашка и огромен знак „мъжемразка“ ще започне да ти мига над главата?

    • Ето, че за втори път точно това изречение сякаш е най-голям повод за дискусия от целия пост. Не, не съм далече от феминистките идеи като цяло, далеч съм от крайните форми, които придобиват напоследък.( поправих и изречението). И съм далече от тях точно в този пост, защото в страните, за които говоря не става дума за феминизъм, а за право на живот. Нека жените там имаг шанс поне да се родят, пък дано някога стигнат и до феминизъм.
      Иначе като жена и майка на две дъщери, няма как да не подкрепям и феминизма, но не в някои негови съвременни форми и идеи. Ако под феминизъм и равенство с мъжете се разбира да работиш наравно до деня на раждането, когато си бременна, да оставиш децата си след няколко седмици на грижите на други, за да се върнеш на работа и да си равноправна, да не кърмиш, защото кърменето е прекалено „женствено“ и може да попречи на кариерата ти… Ето тогава предпочитам да не съм истинска феминистка.

      • За мен поне, чисто любопитство и основно, вечната мантра за „крайните феминистки“. Евентуално аз ги пропускам всичките техни убер крайни събития, но с много мъка, най-много мога да ги докарам до три най-крайните неща, които съм чувала от феминсти/феминистки организации в България. И затова се зачудих.🙂

        Поздрави.

      • Явно аз като живяла повече в чужбина напоследък съм била свидетел на по-крайни форми на феминизъм, от които (за щастие) сме все още далече в България😉

  14. Простете, но тук проблемът не е в Нестле. Да намесваме Нестле в този конкретен случай означава тотално да изместим фокуса. Тази майка е избрала едно от децата й да не живее. Проблемът за мен еднозначно е в третирането на жените, в оценката за стойността на жените. Въобще, да се намесва Нестле точно в този казус (не отричам, че всяка мултинационална компания си има своите безброй грехове, но не за тях иде реч тук) ми се струва даже злонамерено, насочвано от конкурентни корпоративни интереси или просто късогледо. Дори тотален бойкот на Нестле в целия свят няма с нищо да подобри съдбата на жените в Пакистан, а и където и да било другаде. Проблемът е културен, социален, религиозен, но е супер елементарно да виним мултунационалните компании в случая. Нека не смесваме нещата, че хората се объркват и започват да си мислят, че ако пият Нескафе, това по някакъв начин влошава положението на жените в Пакистан. Не момичета, не е там проблемът. Вместо да спирате Нескафето, по-добре възнегодувайте следващият път, когато някой очаква от вас да сте по-тиха, по-отстъпчива, да сте на заден план само защото сте жена. От това има малко по-голям смисъл.

  15. Точно в този конкретен случай е намесен Нестле, снимката е част и от кампанията на ФАО срещу кенцерна – виж http://www.fao.org/docrep/T3550E/t3550e01.htm#formula%20versus%20mother%27s%20milk:%20the%20boycott%20battle%20continues
    Момиченцето на снимката не умира, защото не е хранено, умира, защото е хранено с адаптирано мляко, без да има подходящи условия за това. Както хиляди други деца в страните от третия свят. Бойкотът срещу Нестле, които контролират половината от световния пазар за адаптирано мляко, е възобновен през 1988 година и продължава и до днес заради агресивната им реклама точно в бедните страни. Която в крайна сметка носи и смърт, освен печалби.

Публикувай коментар

