Как се раждат близнаци нормално? Раждането на Джордана и Мария-Луиза – І част

Възможно ли е и как се раждат близнаци нормално? Много често на бъдещите майки на близнаци се препоръчва веднага секцио, тъй като бременността се води „рискова“. Секциото обаче не е единствената алтернатива за раждане на близнаци.  При правилно разположение на бебетата и липса на усложнения нормалното раждане е напълно възможно и е наистина едно неповторимо изживяване.  С удоволствие си припомних тези моменти по молба сп. „Мама“, което публикува разказът ми за раждането на Джордана и Мария-Луиза през октомври 2009 г.  Съжалявам за качеството на снимките, но са сваляни от заснетото с видеокамерата.

Да гушнеш две бебета едновременно!

„Холандия е единствената европейска страна, в която нормалната практика е да се ражда просто у дома с акушер и специално обучена медицинска сестра. Когато разбрах, че съм бременна доста бързо приех идеята за подобно раждане, но още на първия преглед в 10-а г.с. се оказа, че плановете ми ще трябва да претърпят малка промяна. „Виждате ли това, което виждам и аз – едно и… две!”,  каза гинекологът, докато сочеше двете точици на монитора. „Бременна сте с разнояйчни близнаци!” Честно казано изненадата ми беше толкова голяма, че не успях да кажа нищо смислено, за сметка на това в главата ми веднага почнаха да се въртят мисли за рискова бременност, преждевременно раждане и неуспех с кърменето…

За щастие тук бременността се приема като един съвсем нормален физиологичен процес, фактът, че бях бременна с близнаци ми осигури само по-чести посещения при гинеколог (а не при акушерка) и повече ехографски прегледи вместо предвидените 2 през цялата бременност. Може би успокоена и от този факт изкарах една прекрасна бременност и за късмет дори ми се размина гаденето. За сметка на това се сдобих с огромен апетит и стремително нарастващ двоен корем. Таткото се грижеше много да ям пълноценно и да наддавам достатъчно, за да растат добре и бебчетата. Още от самото начало се надявах тайничко да успея да родя нормално,  вариант препоръчан и от следящия ме гинеколог, при положение, че близнаците са в подходяща позиция. В най-добрият случай и двете бебета трябваше да са обърнати с главичките надолу, ако ли не, нормално раждане можеше да се опита дори ако само първото бебе е разположено главично, защото след като то се роди, раждането на второто е вече по-лесно, пътят е вече „постлан”.

При мен в началото девойките бяха една над друга, но в 27-а седмица послушно се обърнаха и двете с главичките надолу и възможността за вагинално раждане започна да придобива все по-реални измерения. Бебчетата растяха все повече, а всяка изминала седмица разсейваше малко по малко и страха ми от преждевременно раждане. Посетих и курс за кърмене, в който ме увериха, че кърменето на близнаци съвсем не е невъзможна мисия и специално за мен се бяха подготвили с две кукли за нагледна демонстрация на позите за кърмене на две бебета. Терминът ми беше на 1 септември и лека-полека лятото навлизаше в разгара си, наум си бях избрала средата на август за голямото събитие.

Два дни преди раждането. Кой балон е по-голям?

Най-горещият месец настъпи неусетно и лекарят ми почти се изненада като се върна от отпуск и ме завари още с големия корем. А той беше наистина огромен – обиколката ми стигна до 135 см.! В последните дни за съжаление получих много неприятен сърбящ обрив по тялото от бременността и силни болки в междукрачието, от които почти не можех да ходя.  Бях влязла вече в 38-а г.с без никакви признаци за започване на родова дейност и решиха да ме приемат в болница за предизвикване на раждането.

Болничното раждане в Холандия е организирано, за да протече по начин, осигуряващ максимално спокойствие и уединение на родилката и тези, които са с нея. Почти няма татко, който да не присъства на раждането, някои жени предпочитат в този момент до тях да е и  близък приятел или роднина. Противно на разпространените у нас истории въобще не се чува за случаи на припаднали или уплашени татковци. Напротив – за тях това е възможност да бъдат с майката в този толкова важен и за двамата момент и да й помагат, да я насърчават да диша правилно при контракциите и да я подкрепят при напъните. Неписана традиция е таткото да прерязва и пъпната връв на току-що роденото бебе. Раждането е наистина преживяване за цялото семейство, а не само изпитание за майката.

Записът на тоновете не е лесен заради огромния корем

Ако не протича вкъщи, а в болницата, то преминава в т..нар. „родилни стаи”, в които на родилката и придружителите е осигурено собствено лично пространство през цялото време. В болницата се отива само при усложнения или поради някакъв риск, свързан с бременността. Ражда се с акушерка и без огромен екип от лекари, гинеколог се намесва само в по-специални случаи като раждането на близнаци е един от тях. Родилката може да се разхожда, да слуша музика, да гледа телевизия и по принцип персоналът и лекарите се стараят да следят процеса на раждане, но да й оставят и максимална свобода и уединение с таткото, защото се счита, че спокойствието е също много важен фактор за едно леко раждане. (следва…)

Прочети още: „Как се раждат близнаци нормално – ІІ част“

5 responses to “Как се раждат близнаци нормално? Раждането на Джордана и Мария-Луиза – І част

  1. Pingback: Близо до бебетата « ЗА БЛИЗНАЦИТЕ·

  2. Pingback: Да кърмиш близнаци – разказът за нашето кърмене « ЗА БЛИЗНАЦИТЕ·

  3. Pingback: Как се раждат близнаци нормално? Раждането на Джордана и Мария-Луиза | За раждането – откровено·

  4. Pingback: Как се раждат близнаци нормално – моето раждане в Холандия | За раждането – откровено·

Публикувай коментар

